Güvenli Mali Uygulama nedir?
Finans kuruluşlar veya ÖKC üreticileri ile beraber Özel Entegratör kuruluşlar tarafından 507 Sıra No.lu VUK Genel Tebliğinde açıklanan usul ve esaslara uygun olarak yapılan satış, ödeme/tahsilat işlemleriyle bu işlemlerle ilgili finansal belgelerin e-Belge olarak düzenlenmesi, gönderilmesi, muhafaza ve ibraz edilmesi süreçlerinin düzenlendiği sistem, Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemidir.
GMÖEBYS Sisteminde Belge Düzeni nasıl?
Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemine dahil olan mükellefler, sistem kapsamında;
- Ödeme Kaydedici Cihaz (ÖKC) kullanma zorunluluğu yoktur.
- Tek merkezden sağlanan yönetim sayesinde tek bir cihaz veya aplikasyon ile satış, ödeme ve belge düzenleme işlemlerini yapabilirler.
- ÖKC, POS vs. cihazlara bağımlılığı ortadan kaldırmaktadır.
- Satışlarının tamamını e-Belge ile belgelendirebilecekleri için kağıt belge bastırma ve bulundurma zorunluluğu yoktur.
- e-Belge uygulamalarına Mali Mühür veya e-İmza sahibi olmadan da dahil olabilecekleri için mevzu bahis maliyetlerle de karşılaşmazlar.
- e-Belge uygulamalarına daha önce dahil olan mükellefler GMÖEBYS kapsamında var olan e-İmza veya Mali Mühürlerini sistem kapsamında kullanabilirler.
- Ürün teslimi ya da hizmet ifasında sonunda düzenleyecekleri e-Belgeleri alıcıya elektronik ortamda iletebilirler.
- 500 TL'ye kadar düzenleyecekleri e-Arşiv Faturalarla alakalı olarak son tüketicinin adını yazma zorunluluğu yoktur.
Güvenli Mobil Ödeme ve e-Belge Yönetim Sistemine nasıl başvuru yapılır?
GMÖEBYS uygulamasından faydalanmak isteyen mükellefler, GİB tarafından İşletici Kuruluş olarak yetkilendirilmiş firmalar ile üyelik anlaşmaları yaparak İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden 507 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği kapsamında e-Belge uygulamalarına dahil olacaklarını beyan etmeleri ve hizmet alacakları İşletici Kuruluşu seçmeleri gerekmektedir.
Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemi kapsamında GİB'den "İŞLETİCİ KURULUŞ İZNİ" alan kurumlara linkten erişebilirsiniz.
GMÖEBYS uygulaması başvurusunu, İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden yapabilirsiniz.
GMÖEBYS başvurusu aşağıdaki gibidir:
- https://ivd.gib.gov.tr/ adresinden İnteraktif Vergi Dairesine girin,
- "İşlem Başlat" menüsünden "E-DEFTER VE EBELGE İŞLEMLERİ" menüsündeki "GMÖEBYS Güvenli Mobil Ödeme Sistemleri Başvuru" kutucuğu seçin,
Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemi Başvuru Talebi sayfası ekrana gelecektir.
- Açılan sayfada 1. Adımda GİB'den GMÖEBYS'ni işletmek için yetki belgesi almış İşletici Kuruluşların listesine ulaşılır. Listeden üyelik sözleşmesi imzalanan "İşletici Kuruluş" seçin,
- Ardından mükellefiyetinize ilişkin bilgileri gerekli alanlara girin,
- 2. Adımda Şirket Sorumlu Bilgileri alanlarını doldurun,
- Özet Adımında 1. ve 2. Adımda girilen bilgiler kontrol edikten sonra, sayfanın alt bölümünde yer alan taahhüt bilgilerini onaylayarak başvuru işleminizi tamamlayın.
- İnteraktif Vergi Dairesi içerisinde bulunan "İşlem Durumlarım ve Sonuçları" menüsünden başvuru belgesinin çıktısını alın ve başvuru esnasında seçtiğiniz İşletici Kuruluşa iletin.
- Daha sonra İşletici Kuruluş, çalıştığı Özel Entegratörler aracılığıyla, mükellef adına e-Belge kullanıcı açma işlemini gerçekleştirecektir.
İşletici Kuruluş nedir? İşletici Kuruluş kimdir?
507 Sıra No.lu VUK Genel Tebliğinde açıklanan Finans Kuruluşu ya da Ödeme Kaydedici Cihaz Üreticilerinden, sistemi işletmek üzere Hazine ve Maliye Bakanlığı'nca yetkilendirilen ve Sistemin işletilmesi sebebiyle Bakanlık, GİB ve sistem kapsamındaki hizmetlerden faydalananlara karşı asli sorumlu olan kuruluşlardır.
Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemi hakkında ayrıntılı bilgi almak için VUK 507 Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemi Nedir? yazımızı okuyabilirsiniz.
Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemi Başvuru Kılavuzu GMÖEBYS sistemine başvuru hakkında detaylı bilgi almak için Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemi Başvuru Kılavuzunu inceleyebilirsiniz.