Müşteri sadakati, uzun vadede başarılı olmak isteyen firmaların özellikle önem vermeleri gereken konulardan biridir.
Firmalar, kısa dönem karlılıklarına değil, uzun dönemde müşterileri elde tutmaya ve onların sadakatini kazanmaya odaklanmalıdırlar. Sadık müşteriler uzun dönemde şirkete düzenli gelir sağlayacak ve şirketin sürdürülebilir karlılığının teminatı olacaktır.
Yeni müşteri kazanmanın maliyetinin mevcut müşteriyi elde tutmaktan daha yüksek olduğu bilinen bir gerçek. Uzmanlara göre; yeni müşteri kazanmak var olan müşteriyi elde tutmaktan 6 kat daha maliyetli. Firmaların var olan müşterilerini elde tutmalarının en kolay yolu ise tam donanımlı bir CRM çözümünden geçiyor.
Bu amaçla, farklı müşteri bölümlerine farklı tekliflerde bulunarak, müşteri sadakatini kazanmak ve şirketin karlılığını artırmak için bir çok firma, Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM) bölümleri kurdu. Bütüncül ve hedefi müşteri memnuniyeti ve dolayısıyla müşteri sadakati yaratmayı amaçlayan bir CRM Sistemi Anlayışı müşteri kazanmada ve müşteriyi elde tutmada en önemli bir yönetsel argümandır.
Eskiden firmalar müşterilerini takip etmezler, beklentilerini ölçümlemezlerdi. Günümüzde ise müşteri takibinin firmalar için hayati önem taşıdığı ortaya çıktı. Müşteriyi tanımaya yönelik sistemler geliştirildi. Akıllı yazılımlarla, müşteriler sıkı takibe alındı, özel analize tabi tutuldu.
CRM'in en temel fonksiyonlarından bir tanesi müşteri kazanmak ve kazanılan müşteriyi elde tutmaktır. O nedenle müşteri ilişkilerini geliştirirken, müşterileri sadık ve neredeyse marka savunucusu boyutuna getirmek amaçlanır.
Aslında müşteriyi elde tutmanın ötesinde müşterinin harcama seviyesini yükseltmek için çalışmalar yapılmalıdır. Müşterileri elde tutmak ve daha fazla harcamaya ikna etmek kolay iş değil.
Günümüzde şirketler, müşterilerini ellerinde tutabilmek için milyonlarca lira harcıyor. Sadık ve yüksek harcama yapan müşterileri rakiplere kaptırmamak gerekiyor.
Müşteriyi iyi analiz ederek, satın alma eğilimine ve yarattığı kara göre ayrıştırmak gerekiyor. Daha sonra her müşteri grubuna göre uygun stratejiler ve ürünler geliştirmek gerekiyor.
Şirketi büyütme ve karlılığı artırmanın en iyi yöntemi; Bilişim Teknolojisi (BT) ile desteklenen "Sadakat Programları" ile mevcut müşterileri, sadık müşterilere dönüştürmek. Aynı zamanda kaliteli bir satış sonrası hizmet sunmak. Satış sonrası hizmet müşteriler için oldukça önemli bir tercih nedenidir.
Bazı şirketler, müşteri sadakati oluşturmada istedikleri sonucu alamıyorlar. Bunun nedeni; devamlılığı olmayan, günü kurtarmayı hedefleyen bir politika izlemiş olmaları. Ayrıca bütünsel bir müşteri ilişkileri yönetimi anlayışından yoksun olmalarıdır.
Artık günümüzde, telekomünikasyondan finansa, bankadan perakendeye, şirketler hangi müşteriden ne kadar kazandıklarını saptıyor ve o doğrultuda strateji oluşturuyor.
CRM uzmanları, şirketlerin gelirlerinin yüzde 80'lik bölümünün, müşterilerin yüzde 20'si tarafından sağlandığını belirtiyor. Dolayısıyla her şirketin karlı veya katma değerli müşterisi bulunuyor. En yüksek katma değeri sağlayan karlı müşterileri elde tutmak için şirketler spesifik ürün ve hizmetler geliştiriyor.
Müşteri deneyimi, bağlılık yaratmanın en önemli unsurlarından biri. Müşteri sadakati yaratmak için deneyimin nasıl kullanacağı çok önemli. Örneğin, bir kahve zinciri, müşterilerine yıldız biriktirerek hediye kahve kazanma şansı vermektedir. Ayrıca hediye kahve kazanabilmek için son kullanma tarihi koymuştur. Bu uygulama bir çok müşteride olumlu karşılanırken bazı müşterilerde zaman sınırlaması olduğu için olumsuz algılanmıştır.