Aracı Hizmet Sağlayıcı, Ticari Elektronik İletinin oluşturulması, gönderilmesi, alınması, depolanması ve alıcıların verilerinin muhafaza edilmesi ve işlenebilmesi için gereken yazılım, donanım, veri tabanı ve yönetim sistemini sağlar.
Kısaca Aracı Hizmet Sağlayıcı, Hizmet Sağlayıcının yükümlülüklerinin yerine getirilmesine yönelik teknik imkan tanır.
Hizmet Sağlayıcı (müşterilerine Ticari Elektronik İleti gönderen firmalar), önceden onayını aldığı alıcılara (vatandaş) Ticari Elektronik İletileri kendisi gönderebileceği gibi Aracı Hizmet Sağlayıcılar vasıtasıyla da gönderebilir.
4 Ocak 2020 tarihinde 30998 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelikte Aracı Hizmet Sağlayıcıların yükümlülükleri ayrıntılı olarak açıklanmıştır.
Onay Gerektirmeyen İletiler konusunda ayrıntılı bilgi için İYS'DE ONAY GEREKTİRMEYEN İLETİLER NELERDİR? yazımızı okuyabilirsiniz.
Hizmet Sağlayıcı ve Aracı Hizmet Sağlayıcı, yapılan işlemler ve sunduğu hizmetler nedeniyle topladığı verilerin, mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, muhafazasından ve hukuka aykırı olarak erişilmesini ve işlenmesini önlemek amacıyla gerekli tüm tedbirlerin alınmasından sorumludur.
Kişisel verilerin, üçüncü kişilerle paylaşılabilmesi, işlenebilmesi ve başka amaçlarla kullanılabilmesi için ilgili kişiden önceden onay alınması gerekir.
Yönetmeliğe göre e-posta kanalı için Aracı Hizmet Sağlayıcıların sorgulama yükümlülüğü yoktur. Fakat diğer kanallarda olduğu gibi Hizmet Sağlayıcı e-posta kanalında da sadece onaylı alıcılara ticari elektronik ileti gönderebilir.
İYS Katma değerli hizmetlerden faydalanan Hizmet Sağlayıcılar isterse doğrudan ya da iş ortağı üzerinden entegrasyon yoluyla e-posta gönderimleri öncesinde alıcıların izin durumunu İYS'den sorgulayabilir.
Bir elektronik iletinin ticari ileti mi yoksa bilgilendirme iletisi mi olduğunun ayrımını yapmak Hizmet Sağlayıcının sorumluluğundadır. Hizmet Sağlayıcı, bu sorumluluk kapsamında ileti gönderim hizmeti aldığı ilgili Aracı Hizmet Sağlayıcıya bildirimde bulunur.
Yönetmeliğe göre Aracı Hizmet Sağlayıcılar, alıcıların abonelik hattını kapatmaları durumunda İYS'ye bildirmek zorundalar.
Tüm Hizmet Sağlayıcılar, İYS Web üzerinden alacakları günlük izin değişikliği raporuyla bu durumdan haberdar olabilirler.
Katma değerli hizmetlerden yararlanan Hizmet Sağlayıcılar ise İYS API'yi kullanarak (pull/push servisleri) bu durumdan haberdar olurlar.
Şikayet konusu işlemlerde ispat yükümlülüğü Hizmet Sağlayıcıya ve Aracı Hizmet Sağlayıcıya aittir. Hizmet Sağlayıcı ve Aracı Hizmet Sağlayıcı onay/izin kayıtlarını, onayın geçerliliğinin sona erdiği tarihten, Ticari Elektronik İletilere ilişkin diğer kayıtları ise kayıt tarihinden itibaren 3 (üç) yıl süreyle saklamak zorundadır. Talep edilmesi halinde bu kayıtların Ticaret Bakanlığına sunulması gerekmektedir.
Hizmet Sağlayıcının talimatı doğrultusunda ileti gönderimini başlatan Aracı Hizmet Sağlayıcı, şikayet başvurularına konu iletilere ilişkin bilgi ve belge taleplerini İYS üzerinden 15 (onbeş) gün içinde yanıtlamak zorundadır.