Satış kapama tekniklerini anlayabilmek için öncelikle satış kapamanın ne olduğunu bilmek gerekir. Satış kapama, satış sürecinin bir uzantısıdır ve müşterinin gerçekten neye ihtiyaç duyduğunun ve sorunlarının doğru anlaşılmasına bağlıdır.
Satış kapama, tüm pazarlama faaliyetlerinin asıl hedefidir. Kapatılan her satış, pazarlama faaliyetlerinin ne derece doğru ya da hatalı olduğunu göstermektedir.
Satış personelinin müşteri adayını potizif yönde karar almaya ikna etme ve bu kararını açıklamasına destek olma aşamasıdır.
Müşteri adayıyla ilk tanışma, ürün veya hizmetin tanıtımının yapılması, soru ve sorunların çözülmesinin ardından gelinen satış kapama noktası birbirlerini tamamlayan süreçlerdir.
Satış kapama için sunum aşaması da son derece kritiktir. Ürün veya hizmeti çok iyi tanımak ve muhtemel sorulara tatmin edici yanıtlar vermek önemlidir. Ürünün veya hizmetin kalitesi, fiyatı ve rakiplerle kıyaslanması konularında gelecek itirazlara hazırlıklı olmak; fiyata itiraz edildiği zaman kaliteyi, kaliteya itiraz edildiği zaman ucuzluğu vurgulamak en bilindik tekniktir ama etkilidir.
Hangi tür satış sunumu yapılırsa yapılsın (saha satışı, fiziksel mağaza içi satış, online veya telefonla satış) asıl hedef satışı kapamadır.
Satış kapama için kullanılabilecek çok fazla teknik mevcuttur. Kullanılacak yöntemin belirlenmesinde müşteri adayının özellikleri ve satış personelinin yatkınlığına göre karar verilmelidir.
Doğrudan satış kapama yöntemi
Uygulama bakımından en kolay satış kapama yöntemidir. Satış personeli, müşteri adayına ürün ya da hizmeti satın alıp almayacağını direkt olarak sorar.
Bu yöntem stratejik bir yaklaşım içermektedir. Bu tekniği kullanan satış personeli, müşteri adayının ürünü ya da hizmeti satın almaya karar verdiğini varsayar. Ödemeyi nasıl yapmayı düşünüyorsunuz? Ürünleri hangi adrese teslim edelim gibi sorular sorarak satışı kapatmaya çalışır.
Görüldüğü üzere satış personeli sorduğu sorularla müşteri adayını satın almaya bir adım daha yaklaştırarak, ödeme ve teslimat konularını değerlendirmesi için yönlendirmektedir.
Bu yöntemle satış personeli, müşteri adayının bir an önce karar vermesini talep eder. Satış personeli satışını yaptığı ürünün veya hizmetin farklı noktalarını vurgulayarak, acil karar vermesi maksadıyla müşteri adayını psikolojik olarak etki altına almaya çabalar.
Bu yöntem, özellikle fiziksel ürünlerin satışında çok etkilidir. Satış personeli, müşteri adayına ürünü belirli bir süre için kullanmasını tavsiye eder. Müşteri adayı ürünle temas ederek, ürünün sağlayacağı avantajları bizzat test etmiş olur.
Bu yöntemde satış personeli, müşteri adayına ürünü kullandıktan sonra memnun olmazsa, ürünü geri alacağını ve parasını da iade edeceğini vaad eder. Kendini güvende hisseden müşteri adayı, ürünü satın almak için daha istekli davranır.
Bu yöntemi kullanan satış personeli, müşteri adayına çok net bir şekilde belirlenmiş, bir kaç tane alternatif ürün veya hizmet tavsiye eder.
Bu yöntemde satış personeli, müşteri adayına ürünü ya da hizmeti satın aldığı zaman ne kadar avantaj sağlayacağını, almadığında ise dezavantajlı bir durumda olacağını bir bilanço düzenler gibi anlatır.
Aslında satış sunum yöntemi olarak da bilinen bu yöntemde satış personeli, sunum sırasında müşterinin gerçekten neye ihtiyacı olduğunu ve sorunlarını çok iyi anlayarak, kapama sorularını buna göre yönlendirir.
Satış personeli, müşteri adayının kararını verdiği ancak henüz açıklamadığı sırada ürün veya hizmetin avantajlarını yeniden özetleyerek müşterinin kararını açıklamasına destek olur.
Bu yöntem, müşteri adayı ürünü veya hizmeti almak için fazla direnç gösterdiği zaman uygulanan ve etkili olan bir yöntemdir. Satış personeli sunum ve kapama denemeleri yaptığı sırada, daha önce hiç kullanmadığı teşvik eden ve özel avantaj sağlayan önermelerde bulunarak satışı kapamaya çalışır.
Satış personeli, müşteri adayına ürünün ya da hizmetin avantajlarıyla alakalı olarak, "evet" yanıtını vermesini sağlayacak daha önceden planlanmış sorular sorarak satışı kapamaya çalışır.
Bu yöntemin amacı, ürün ya da hizmetle ilgili önemsiz detaylardan hareketle, müşteri adayının ürün ya da hizmeti tam anlamıyla anlamasını sağlayarak satışı kapamadır.
Satış kapamanın yapılacağı zamanı doğru ayarlamak çok kritiktir. Müşteri adayının reaksiyonları, satış kapama zamanıyla ilgili gerekli ipuçlarını verir. Satış personeli, müşteri adayından gelen sinyalleri alarak doğru zamanda satış kapama aşamasına geçmelidir. Satış kapama zamanının geldiğini gösteren belirtilerden bazıları aşağıdaki gibidir:
Satış personeli, satış kapama aşamasında müşteri adayının kararını pozitif yönde etkileyecek yönlendirmelerde bulunmalıdır. Yönlendirmelerde bulunurkende aşağıdaki noktalara dikkat etmesi gerekmektedir:
Mysoft CRM ile satış ekibinizin ihtiyaç duyduğu bilgilere ister mobil isterseniz webden kolayca ulaşmalarını, işlerini çok daha kısa sürede yapmalarını ve daha çok satış yapmalarını sağlayın.
İzlemek için tıklayınız: