Tedarik zinciri bir ürün veya hizmetin tedarikçiden son tüketiciye kadar olan hareketlerini kapsamaktadır. Tüm bu süreç içinde yer alan kişiler, çalışmalar, kullanılan kaynaklar, teknoloji ve örgütlerin tamamına tedarik zinciri denir. İngilizce karşılığı supply chain olan tedarik zinciri, lojistik ağı olarak da ifade edilmektedir.
Tedarik zinciri yönetimi, bir ürün veya hizmetin üreticiden başlayarak tüketiciye uzanan süreçlerinin optimize edilmesidir. Tüm bu süreçteki maliyetleri minimum seviyeye indirmeyi ve müşteri memnuniyetini artırmayı hedeflemektedir.
Tedarik zinciri ürünün ya da hizmetin üreticiden çıkışı ile başlayarak müşteriye ulaştığı zamana kadar olan tüm süreci içine alır. Bu süreçteki insan kaynağını, kullanılan teknoloji ile kaynakları, lojistik ağı gibi bütün faaliyetleri içermektedir.
Tedarik zinciri, tedarikçiler, üreticiler, toptancılar, dağıtımcılar, perakendeciler ve tüketiciler arasındaki tüm faaliyetlerdir.
Uçtan uca tedarik zinciri; üretimden, nakliyeye hatta satış sonrası müşteri hizmetlerine varıncaya kadar bütün tedarik zinciri süreçlerini kapsamaktadır. Uçtan uca tedarik zinciri yönetimi, tedarik zincirinin tüm aşamalarının kusursuz işleyişini sağlamayı amaçlamaktadır. Ayrıca operasyonel maliyetleri azaltarak, verimliliği arttırmaktır
Siparişlerin hızlı ve hatasız olarak karşılanabilmesi için şirket içinde tüm faaliyetlerin organize edilmesidir.
Üretim yapılabilmesi için gerekli hammadde ve malzemelerin noksansız şekilde temin edilmesidir.
Şirket çalışmaları içerisinde üretim sürecinin maliyet hesaplarıyla beraber doğru şekilde planlanmasıdır.
Tedarik zincirinin şirket için en kritik süreci üretim aşamasıdır. Ham maddenin doğru teknik ekipmanla, hedeflenen zaman ve performansta, minimum aksaklıkla ürün haline getirilmesidir.
Üretim planlarına uygun olarak, lüzumlu materyallerin stok durumlarının tespit edilmesi ve verimli şekilde yönetiminin sağlanmasıdır.
Stokdaki malların yönetilmesi; üretimi tamamlanmış ürünlerin depolanarak sevkiyata hazır hale getirilmesidir. Ayrıca tüm bu süreçlerin planlanarak maliyetinin çıkartılmasıdır.
Üretimi tamamlanmış ve satışı gerçekleşmiş ürünlerin depodan alınarak müşteriye teslim edilme sürecinin yönetimidir.