2005 yılından bu yana kullanılmaya başlanan sosyal ticaret kavramı, sosyal medyanın artan bir hızla gelişmesi, internet ve akıllı telefonların başlı başına bir teknoloji ekosistemi oluşturmasıyla büyük bir ivme kazandı.
Elektronik ticarette sosyal medyanın kullanılması anlamına gelen sosyal ticaret, kısaca s-Ticaret olarak da bilinmektedir.
Sosyal ağlar aracılığıyla yapılan veya yönlendirilen alışveriş olan s-Ticaret, e-Ticaretin uzantısı gibi görünse de küresel markaların sosyal medya platformları vasıtasıyla yeni satış kanalları oluşturmasıyla beraber elektronik ticaretten ayrılmıştır.
"s-Ticaret, reklam sektöründen lojistiğe, ödeme sistemlerinden kargo sistemlerine kadar pek çok alanda alışveriş pratiklerini etkiledi!"
KPMG Türkiye tarafından yapılan araştırmaya göre tüketicilerin;
Günümüzde markalar, sosyal medya hesaplarını sadece reklam ve tanıtım için değil, satış yapmak maksadıyla da kullanmaya başladı. Özellikle küçük ölçekteki işletmelerin, herhangi bir web site ya da e-Ticaret ödeme altyapısı sistemine girmeden doğrudan sosyal medya hesaplarından ürünlerini teşhir ederek satış yapmaları, s-Ticaret alanındaki ilerlemenin göstergesidir.
"Araştırmalara göre Türkiye'de sosyal ticaret %71 oranıyla en çok Instagram kullanıcıları tarafından rağbet görüyor!"
Sosyal ticaret her türlü sosyal medya platformunda yapılabilir. Günümüzde en çok kullanılan sosyal medya platformları aşağıdaki gibidir:
Facebook'ta s-Ticaret; Facebook Business modülü ile milyonlarca kişiye ulaşma olanağı sunuyor. Hangi alanda ürün ya da hizmet sağlarsanız sağlayın işletmenizi Facebook Business'e kolaylıkla taşıyabilirsiniz. Facebook Business sadece satış yapabilmeniz için olanaklar sunmakla kalmıyor, Business Manager Overview gibi özelliklerle de işletmenize ait dijital ortamdaki tüm verileri size sunarak pazarlama stratejileri geliştirmenize destek veriyor.
Instagram'da s-Ticaret; Dünyada en çok aktif kullanıcıyı barındıran sosyal medya platformlarından biri olan Instagram, son yıllarda adeta alışveriş portalı gibi kullanılmaya başlandı. Instagram kolay ve kullanışlı altyapısıyla oldukça rağbet görüyor.
Instagram'da satış yapan işletmeler, ürün ve hizmetlerini resmi hesaplarına entegre ederek, fiyat bilgisi, açıklamalar ve görsellerini web sitelerine yönlendiren bir linkle beraber kullanıcılarla paylaşıyor. Ayrıca story'lere tıklayarak doğrudan satış ekranına yönelmek gibi özellikler, Instagram'ı çevrimiçi alışverişte bir adım öne taşıyor.
Pinterest'te s-Ticaret; Pinterest, Instagram ve Facebook kadar kullanıcıya sahip olmasa da katalog ve pano oluşturma özellikleriyle kullanıcılara pratik alışveriş yapma imkanı sağlıyor.
Pinterest'in Catalogs özelliğiyle, ürün katalogları sisteme kolaylıkla yüklenebiliyor ve kataloglar site üzerinden satışa olanak veren pinlere dönüştürülüyor. Hatta Pinterest'in "alakalı ürünler" özelliği ile satışa sunulan ve benzer özelliklere sahip ürünleri görmek mümkün oluyor. Pinterest daha çok moda sektörüne yönelik alışverişler için kullanılıyor.
Shopify'de s-Ticaret; Shopify işletmenizi elektronik ortama taşıyabileceğiniz kullanımı kolay bir sosyal ticaret mecrası. Shopify sadece kendi platformu üzerinden değil Instagram, Facebook, Twitter vb. sosyal medya platformları aracılığıyla da satış yapma imkanı sağlıyor.
Influencer Marketing; s-Ticaret kapsamında sayabileceğimiz bir diğer alan ise Influencer Marketing. Influencer; Facebook, Instagram, Twitter, Youtube vb. sosyal medya platformlarında yüksek takipçi sayısına sahip kişilere denir. Influencer Marketing ise markaların tanınmış kişilere reklam vererek ürünlerini ve hizmetlerini tanıtmak için yaptıkları çalışmalarıdır. Markalar ürünlerini tanıtabilmek veya belirli bir ürünü öne çıkartmak için Influencer'larla çalışmaktadırlar. Influencer Marketing ile gerçek kişilerle müşteri adayları üzerinde marka bilinirliği ve güvenilirliğini artırma hedeflenir.