Çalışan kişinin, işveren tarafından verilen işi yaptığı sırada meydana gelen ve kişide fiziksel ve ruhsal yıkıma neden olan kazalardır. İş kazasını Dünya Sağlık Örgütü şu şekilde tanımlamıştır: Daha önceden planlanmamış bir biçimde kişisel yaralanmalara, makine, araç ve gereçlerin zarar görmesine ve üretimin belirli bir süre durmasına neden olan kazalardır.
İş kazasının 5510 sayılı Kanunda sayılan hallerden birinde meydana gelmesi gerekir. İş kazası halleri ise aşağıdaki gibidir:
meydana gelmesi gerekmektedir.
İş kazası bildirimi işverenin sorumluluğundadır. Kaza meydana geldikten sonra işveren ilgili yerlere bildirim yapmak zorundadır. Aksi halde idari para cezası uygulanır. Bildirim sonrası incelemeler neticesinde işveren kusurlu bulunursa cezai müeyyide söz konusu olabilir.
İş kazası bildirimi SGK'ya doğrudan yapılabildiği gibi elektronik ortamda e-Bildirge ekranından da yapılabilir. Elektronik ortamda bildirim sadece 4/a sigortalıları kapsamaktadır. Bununla birlikte yabancı uyruklu çalışanların bildirimi elektronik ortamda yapılmaz kuruma müracat edilmesi gerekir.
İş kazasının bildirimi işveren tarafından yapılır. İşveren kazayı;
bildirmelidir.
Hizmet akdine tabi çalışan sigortalıların iş kazası bildirimleri iki şekilde yapılabilir.
İş Kazası ve Meslek Hastalığı Bildirgesini, http://eski.sgk.gov.tr/wps/portal/sgk/tr/calisan/form_ve_dilekceler/formlar adresinden "SGK-032-İş Kazası ve Meslek Hastalığı Bildirim Formu" linkini tıklayarak excel formatında bilgisayarınıza indirilebilirsiniz.
4/b sigortalı çalışanlar iş kazası bildirimlerini kendileri yapar. SGK'ya bildirim yapmaya engel olmadığı günden sonraki üç işgünü içinde bildirim yapılması gerekir. Bildirim şekli de 4/a çalışanların bildirim şekli ile aynıdır.
Sigortalının iş kazası yapması halinde SGK tarafından yetkilendirilen hekim ya da sağlık kurulundan alınan rapordur.
İş kazası bildirimi girişi için tıklayınız.
Bildirimi süresinde yerine getirmeyen işverenlere idari para cezası uygulanmaktadır.