Kağıt ortamda düzenlenerek tüketiciye verilmesi zorunlu olan garanti belgeleri, teslim belgeleri ve servis fişleri artık dijital ortamda da tüketiciye verilebilecek. Aynı zamanda tanıtma ve kullanma kılavuzları da dijital ortamda tüketicilere verilebilecek.
Koronavirüs (Covid-19) salgını sebebiyle kağıt üzerinde belge uygulamalarının temas riskini artırması ve satın alınan ürünün garanti belgesinin ya da servis fişinin kaybedilmesi halinde tüketicilerin uyuşmazlıktan kaynaklanan mağduriyetlerini ortadan kaldırmak amacıyla garanti belgelerinin ve servis fişlerinin elektronik ortamda da tüketicilere verilmesine olanak sağlayan yasal altyapı 1 Ocak 2021 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere hayata geçirildi.
Garanti Belgesi, Satış Sonrası Hizmetler, Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu yönetmeliklerinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelikler Resmi Gazete'de yayımlandı.
Buna göre, garanti belgeleri ile ürünün servis istasyonuna teslim edildiğinde verilen teslim belgeleri ve servis istasyonunca düzenlenen servis fişleri Kalıcı Veri Saklayıcısıyla elektronik ortamda tüketicilere verilebilecek.
Tüketicinin talep etmesi durumunda bu belgelerin yazılı ve basılı olarak verilmesi zorunlu olacak. Elektronik ortamda verilen söz konusu belgelerde imza ve kaşe şartı aranmayacak.
Belgenin tüketiciye iletildiğiyle ilgili ispat sorumluluğu satıcıda olacak.
Servis fişleri ve teslim belgelerinin verildiğine dair tüketiciden yazılı ya da dijital ortamda onay alınacak. Onay alındığına dair ispat yükümlülüğü servis istasyonunda olacak.
Garanti Belgesiyle Satılması Zorunlu Ürünler Listesi'nde bazı yeni düzenlemelerde yapıldı. Düzenlemeye göre; akıllı saat, akıllı bileklik, tablet, sanal gerçeklik gözlüğü, drone, elektrikli kaykay, görme engelliler için kitap okuyucu, ATV araç, yat, akıllı ev ve otomasyon sistemi vs. gibi ürünlerin de garanti belgesiyle satılması zorunlu hale geldi.
Tüketicinin kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkân veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortam.
Üretici ve ithalatçılar, tüketicilere yönelik ürettikleri ya da ithal ettikleri, Yönetmeliğe ekli listede yer alan (Eki için tıklayınız. ) kullanılmamış mallar için garanti belgesi düzenlemek zorundadırlar. Garanti belgesinin düzenlenerek tüketiciye verilmesi ve bu yükümlülüğün yerine getirildiğinin ispatı satıcıya aittir. Satılan mala ilişkin olarak düzenlenen faturalar garanti belgesi yerine geçmez.
Malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren başlar ve minimum iki yıl ya da Yönetmeliğe ekli (Eki için tıklayınız.) ölçü birimi ile tespit edilen değer kadardır. Ayrıca malın arızalanması durumunda, tamirde geçen süre garanti süresine eklenir.
Tüketicilere verilecek garanti belgesinde aşağıdaki bilgilerin yer alması zorunludur:
13 Haziran 2014 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanan Garanti Belgesi Yönetmeliği'ne (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/06/20140613-2.htm) linkinden ulaşabilirsiniz.
5 Kasım 2020 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanan Garanti Belgesi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'e (https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/11/20201105-2.htm) linkinden ulaşabilirsiniz.