Ticaret Bakanlığı kapsamında Türkiye'de e-Ticaretle alakalı sektördeki tüm paydaşların bilgi sahibi olmasını sağlamak ve kamuoyunu bilinçlendirmek amacıyla Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) ve Elektronik Ticaret Bilgi Platformu hayata geçirildi.
Türkiye ekonomisi için son derece stratejik bir alan olan e-Ticaret sektörüyle ilgili olarak e-Ticaret Bilgi Platformu girişimci ve tüketicilere rehber olacak.
Özellikle Covid 19 salgını sürecinde e-Ticaretin önemi çok daha da fazla ortaya çıktı. e-Ticaret sistemleri KOBİ'lerin, üretici birliklerinin, belli iş kollarında faaliyet gösteren esnafın ve dış ticaret alanında tecrübesiz firmaların ticari faaliyetlerinin geliştirilmesi ve dış ticarete atılmalarının sağlanabilmesi açısından büyük fırsatlar sunmaktadır. Özellikle KOBİ'ler, girişimciler, üreticiler e-Ticaret sayesinde ürünlerini tüm dünyaya tanıtma ve pazarlama imkanına sahipler.
Ticaret Bakanlığı tarafından oluşturulmuş e-Ticaret (elektronik ticaret) bilgi ve sorgulama sistemidir. ETBİS'in amacı internetten alışveriş yapan tüketicileri korumak, e-Ticaret firmalarının bilgilerini kayıt altına alarak internette kayıt dışılığın önüne geçmek ve daha güvenli bir alışveriş ortamı sağlamaktır.
eticaret.gov.tr web sitesinin tamamı, haberler, forum vs.
Vatandaşlar e-Ticaret sitelerinin güvenirliğini sorgulayabilecek!
Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) ve Elektronik Ticaret Bilgi Platformu'nda yer alan pek çok bilgi ve kaynağa eticaret.gov.tr adresinden isteyen herkes ulaşabilecek.
Ayrıca eticaret.gov.tr adresinde yer alan "Kayıtlı Site Sorgulama" seçeneği sayesinde tüketiciler, alışveriş yapmak istedikleri e-Ticaret sitesi hakkında sorgulama yapabilecekler. Tüketiciler "Kayıtlı Site Sorgulama" bölümünden söz konusu e-Ticaret sitesi ETBİS'e üye mi, güven damgası var mı anında öğrenebilecekler. Yine e-Ticaret sitesiyle ilgili tanıtım, reklam ve iletişim kanallarına ETBİS üzerinden erişim sağlayabilecekler.
Bunlarla birlikte e-Ticaret bilgi kaynağı olarak hazırlanan platformda e-Ticaret Akademisi de yer almakta. Akademi üzerinden işletmeler ve tüketiciler online ve ücretsiz olarak e-Ticaret ve e-İhracat eğitimleri alabilecekler. e-Ticaret sitesi kurulumundan e-İhracata kadar bir çok konuyu içeren 33 eğitim videosu ile 74 eğitim dokümanı e-Ticaret Akademisi'nde yer almaktadır.
2022 yılı ilk 6 ayı itibarıyla ülkemizde e-Ticaret hacmi bir önceki yılın aynı dönemine göre %116'lık artışla 348 milyar TL olarak gerçekleşti. 2022 yılı ilk 6 ayında sipariş adetleri yüzde 38 artış ile 1 milyar 654 milyon adetten 2 milyar 294 milyon adede yükseldi.
Aynı dönemde e-Ticaretin genel ticarete oranı ise %18,5 olarak gerçekleşti.
Ülkemizde hem ETBİS'e kayıtlı olup hem de pazar yerlerinde e-Ticaret faaliyetinde bulunan 488.706 işletme bulunmaktadır. Bu işletmelerin 29.287'si ETBİS'e kayıtlı işletme olarak faaliyet gösterirken, 472.840 işletme e-Ticaret pazar yerlerinde faaliyet göstermektedir. Ayrıca ETBİS'e kayıtlı site sayısı 34.931'e ulaştı. 13.421 işletme kendi sitesinde e-ticaret faaliyetinde bulunmakla birlikte e-Ticaret pazar yerlerinde de satış yapmaktadır.
2022 yılı ilk 6 ay E-Ticaret Bültenine ulaşmak için tıklayınız
2019 yılı itibarıyla Türkiye'de e-Ticaret hacmi 136 milyar lira olarak gerçekleşti. 2019 yılı toplam e-Ticaret tutarının % 85'i yurt içi harcamalardan, % 9'u diğer ülkelerin ülkemiz e-Ticaret sitelerinden yaptığı alışverişlerden, % 6'sı ise vatandaşların yurt dışı sitelerden yaptığı alışverişlerden oluştu.
e-Ticaret hacminin 97,5 milyar lirasını (% 71,5'i) kartlı ödemeler, 8,9 milyar lirasını (% 6,5) kapıda ödemeler ve 29,5 milyar lirasını da havale/EFT ödemeleri oluşturdu.
e-Ticarette hava yolları sektörü 15,3 milyar lira ile ilk sırayı alırken, bu sektörü giyim, ayakkabı ve aksesuar 13,8 milyar lira, beyaz eşya ve küçük ev aletleri sektörü 13,3 milyar lira, seyahat sektörü 9,3 milyar lira, elektronik 8,5 milyar lira, yemek sektörü ise 5 milyar lira işlem hacmiyle takip etti.
Sipariş sayıları bakımından kartlı işlemler içinde yazılım sektörü % 75 ile ilk sırayı alırken, bu sektörü çiçekçilik % 62, hava yolları % 60, kitap ve dergi yüzde 51, beyaz eşya ve küçük ev aletleri % 50, elektronik sektörü % 43, seyahat % 41, araç kiralama % 29, giyim ise % 14'lük orana sahip.
Türkiye'de şu anda toplam 68 bin 457 işletme e-Ticaret alanında faaliyet gösteriyor. İşletme sayısının en fazla olduğu il ise % 46 ile İstanbul.
Bununla birlikte e-Ticarete kayıtlı işletmelerin % 84'ü tüccar ve sanayici, % 16'sı ise esnaf işletmesi. e-Ticaret kanalıyla yapılan alışverişlerin % 36'sı İstanbul, % 9'u Ankara, % 6'sı ise İzmir'den yapılmaktadır.
Ödeme biçimleri açısından değerlendirildiğinde 2019 yılında internetten kartlı, kapıda ödeme ve havale/EFT kapsamında toplam 1 milyar 366 milyon sipariş verildi.
Kartlı ödemelerde 532 milyon sipariş, kapıda ödemede 176 milyon sipariş, havale/EFT'de 657 milyon sipariş gerçekleşti.
Toplam 136 milyar lira olarak gerçekleşen e-Ticaret hacmi bakımından değerlendirildiğinde, bu siparişlerin ortalama sepet tutarı 99,5 lira. Bu tutar kartlı ödemelerde 183 lira, kapıda ödemede ise 50 lira olarak karşımıza çıkarken, sektörel olarak hava yollarında 874 lira, giyimde 160 lira, seyahatte 174 lira, elektronikte 126 lira, yemek sektöründe 34 lira, kitap ve dergide 64 lira, çiçekçilikte 82 lira.
e-Ticaret harcamalarının % 76'sı peşin ödemeyle, % 24'ü ise taksitli ödeme yapılarak gerçekleşti.
Dönemsel olarak değerlendirildiğinde, en yüksek e-Ticaret satışları Kasım ayında, en düşük satışlar ise Ramazan ve Kurban Bayramı arifelerinde gerçekleşti. e-Ticaret, haftanın ilk günlerinde daha yüksek seyrederken haftanın son günlerine doğru ise düşüş göstermektedir.
2020 yılının ilk 5 ayında, bilhassa Covid 19 salgını sürecinde e-Ticaret hacmi, 2019 yılının aynı dönemine göre % 48 artışla 63,3 milyar lira olarak gerçekleşti. İlk 5 ayda, kartlı işlemlerde en fazla artış gösteren sektörler, % 75 artışla beyaz eşya ve ev aletleri, % 43 artışla giyim, ayakkabı ve aksesuar, % 53 artışla elektronik sektörü, % 95 artışla yazılım sektörü, % 400'ün üzerinde artışla gıda ve süpermarket sektörleri yer aldı.
Buna rağmen ilk 5 ayda, araç kiralama % 8, hava yollar ı% 40, seyahat-taşımacılık % 47 ve eğlence-sanat % 16 düşüş yaşandı.
Özellikle Covid 19 sürecinde (Mart, Nisan, Mayıs) aylarının toplamına bakıldığı zaman, 2019 yılına nazaran e-Ticaret kanalıyla gıda, süpermarket harcamalarında 6 kattan fazla, kimyasallarda 2,5 kat, beyaz eşyada 2 kat, bebek bakım harcamalarında 2 kat artış yaşandı. Söz konusu 3 ayda konaklamada yüzde 80, seyahat ve taşımacılıkta yüzde 77, hava yollarında yüzde 75 düşüş görüldü.