509 sıra No'lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile uygulamaya konan e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi, kağıt ortamda düzenlenen Sigorta Komisyon Gider Belgesi'nin elektronik ortamda düzenlenmesidir.
e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi, yeni bir belge türü olmayıp, kâğıt ortamdaki "Sigorta Komisyon Gider Belgesi" ile aynı hukuki niteliklere sahiptir.
e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi uygulaması; sigorta, emeklilik ve reasürans şirketlerinin sigorta ve emeklilik aracılarına ödedikleri komisyonlar için sigorta ve emeklilik aracıları adına düzenledikleri ve sigorta ve emeklilik aracıları tarafından düzenlenen fatura yerine geçen ve kağıt ortamda düzenlemekte olan "Sigorta Komisyon Gider Belgesi"nin elektronik belge olarak düzenlenmesi, muhatabına elektronik veya kağıt ortamda iletilebilmesi, elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilebilmesine imkan veren uygulamadır.
e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi uygulamasına dahil olmak isteyen sigorta, emeklilik ve reasürans şirketlerinin;
gerekmektedir.
Kâğıt ortamda düzenlenen Sigorta Komisyon Gider Belgesinde bulunması zorunlu bilgilere ilaveten GİB sistemlerinden elektronik ortamda sorgulanması, doğrulanması ve görüntülenmesine imkân vermek üzere, karekod veya barkodun e-Sigorta Komisyon Gider Belgesinde bulunması zorunludur.
Mükellefler, e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi üzerindeki zorunlu bilgilere ek olarak farklı bilgilere de yer verebilir.
e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi uygulaması isteğe bağlı bir uygulamadır ancak isteyen mükellefler gerekli başvurularını yaparak uygulamadan faydalanabilirler.
Gelir İdaresi Başkanlığı, sigorta, emeklilik ve reasürans şirketlerinin e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi uygulamasına dahil olma zorunluluğunu getirmeye yetkilidir.
Uygulamaya dahil olan mükellefler, uygulamaya geçtikleri tarihten itibaren düzenleyecekleri sigorta komisyon gider belgelerini, istisnai durumlar haricinde e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi olarak düzenlemek ve alıcılarının isteği doğrultusunda elektronik ya da kağıt ortamda teslim etmek zorundadır.
GİB tarafından e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi uygulamasına zorunlu olarak dahil olacağı açıklanan sigorta, emeklilik ve reasürans şirketlerinin, Başkanlık tarafından belirlenen zamanda e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi uygulamasına dahil olmaları ve bu tarihten itibaren Sigorta Komisyon Gider Belgelerini e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi olarak düzenlemeleri zorunludur.
Zorunluluk getirildiği halde e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi uygulamasına süresi içinde geçmeyen mükellefler ile e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi şeklinde düzenlenmesi gereken Sigorta Komisyon Gider Belgesini, istisnai durumlar haricinde e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi olarak düzenlemeyen ve almayan (kağıt Sigorta Komisyon Gider Belgesi olarak düzenleyenler ve alanlar dahil) mükellefler hakkında Kanunda öngörülen cezai hükümler uygulanır.