Mutabakat yazışmalarının telefon, faks veya posta yerine elektronik ortamda yapılmasına e-Mutabakat denir.
Türk Ticaret Kanunu (TTK) 94. Maddesinde mutabakat şu şekilde açıklanmıştır:
Sözleşme ya da ticari teamül uyarınca, belirli hesap devreleri sonunda devre hesabı kapatılır ve alacak ile borç kalemleri arasındaki fark belirlenir.
Hesap devresi hakkında sözleşme veya ticari teamül yoksa, her takvim yılının son günü taraflarca hesabın kapatılması günü olarak kabul edilmiş sayılır. Saptanan artan tutarı gösteren cetveli alan taraf, aldığı tarihten itibaren bir ay içinde, noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza içeren bir yazıyla itirazda bulunmamışsa, bakiyeyi kabul etmiş sayılır.
Cari hesap mutabakatlarını ve bildirim alış (BA), bildirim satış (BS) beyanlarını dijital ortamda yapmak isteyen tüm firmalar kullanabilir.
En çok kullanılan 2 tür (Cari hesap mutabakatı ve Ba Bs mutabakatı) mutabakat vardır.
Cari hesap mutabakatı ile firmalarla yaptığınız mal alımı ve satış aşamalarının kontrolünü yapabilirsiniz.
Firmalar karşılıklı olarak hazırladıkları "cari mutabakat formunu" imzalı ve kaşeli olarak birbirlerine gönderirler. Bu formlar sayesinde malların alım ve satış işlemlerinin kontrolü yapılır. Böylece hesaplar üzerinde karşılıklı mutabakat sağlanabilir.
Cari hesap mutabakat formunu Excel (.xlsx uzantılı olarak) programında hazırlayabileceğiniz gibi e-mail, telefon ve faks (kağıt ortamda düzenlediğiniz mutabakat formunu) yoluyla da gönderebilirsiniz. Ancak bu tarz geleneksel yöntemlerde hata yapma oranı yüksektir ayrıca zaman ve iş gücü kaybına neden olmaktadır. Bu nedenle mutabakat süreçlerinizi dijital ortama taşıyarak, online ticari programlar ile hataları ve zaman kaybını minimize edebilirsiniz.
Ba (bildirim alacak): Ürün ve hizmet alımlarıyla ilgili bildirim için kullanılır.
Bs (bildirim satacak): Ürün ve hizmet satışlarıyla ilgili bildirim için kullanılır.
Vergi dairesine beyan edilen bildirim formu olarak nitelendirilen Ba Bs formu, bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin 5.000 TL ve üzerinde olan faturalarına karşılık olarak düzenledikleri formlardır.
Söz konusu formlar, vergi beyannamesi niteliğinde değildir. Dolayısıyla hesaplanan ya da tahakkuk eden bir vergi söz konusu değildir. Ba Bs form beyanından sonra herhangi bir ödeme yapılmaz.
Bir firmadan bir ay içinde KDV hariç toplam 5.000 TL ve üzeri bir fatura alınırsa, bu Ba formu ile bildirilir. Bir firmaya bir ay içinde KDV eklenmeden toplam 5.000 TL ve üzeri fatura kesilirse, bunun da Bs formu ile beyan edilmesi gerekmektedir.
Ba Bs mutabakat formlarının düzenlenebilmesi için bilgisayarınıza, GİB'in e Beyanname Düzenleme Programı'nı indirmeniz gerekir.
İzlemek için tıklayınız: