e-Gider Pusulası, birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, kazancı basit usulde belirlenenlerle defter tutma zorunluluğu olan serbest meslek sahipleri ve çiftçiler tarafından vergiden muaf olan esnafa; yaptırılan işler ya da satın alınan mallar için düzenlenen Gider Pusulasının elektronik olarak düzenlenmesine denir.
e-Gider Pusulası, yeni bir belge türü olmayıp, kağıt ortamdaki "Gider Pusulası" ile aynı hukuki niteliklere sahiptir.
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 234'üncü maddesine göre e-Gider Pusulası, kağıt ortamda düzenlenen Gider Pusulasının, e-Belge olarak elektronik ortamda düzenlenmesi, muhatabının talebi doğrultusunda elektronik ortamda ya da kağıt olarak iletilebilmesi, elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilebilmesi, GİB'e elektronik ortamda iletilmesine ve raporlanabilmesine imkan tanıyan sistemdir.
Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 535) ile e-Gider pusulası uygulamasında düzenleyenin ayrıca kağıt çıktı üzerinde ıslak imza atma şartı aranmaz.
e-Gider Pusulası uygulamasında, elektronik ortamda düzenlenen ve elektronik sertifika ile imzalanan e-Gider Pusulasının en az bir örnek kâğıt çıktısının sadece muhatabı tarafından ıslak imza ile imzalanması yeterlidir. Düzenleyenin ayrıca kağıt çıktı üzerinde ıslak imza atma şartı yoktur.
GİB, riskli veya vergiye uyum düzeyi düşük olduğu tespit edilen mükellef ya da mükellef gruplarını faaliyet, sektör ve ciro tutarına bağlı olmadan, yazılı bildirim yapmak ve geçiş hazırlıkları için minimum 3 ay süre vermek suretiyle e-Gider Pusulası uygulamasına geçme zorunluluğu getirmeye yetkilidir.
Kendisine yazılı bildirim yapılan mükelleflerin, yazılı bildirimde belirtilen süre içinde e-Gider Pusulası uygulamasına dahil olması gerekmektedir. Yazılı bildirim yapılan mükelleflerin, yazıda belirtilen süreler içinde e-Gider Pusulası uygulamasına dahil olması ve düzenleyeceği gider pusulalarını, e-Gider Pusulası olarak düzenlemeleri gerekmektedir. Bu zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında Kanunda öngörülen hükümler uygulanır.
GİB tarafından e-Gider Pusulası uygulamasına zorunlu olarak dahil olacağı belirlenen mükelleflerin, Başkanlık tarafından belirtilen süre içinde e-Gider Pusulası uygulamasına dahil olmaları ve bu tarihten itibaren istisnai durumlar haricinde, gider pusulasını e-Gider Pusulası olarak düzenlemeleri zorunludur.
e-Gider Pusulası uygulaması Tebliğin "IV.6.4." numaralı bölümünde belirtilen mükellefler dışındaki mükellefler için zorunlu bir uygulama olmayıp, uygulamaya dahil olmak isteyen mükelleflerin;
Mükellefler e-Gider Pusulası üzerindeki zorunlu bilgilere ek olarak ihtiyaçları doğrultusunda farklı bilgilere de yer verebilir.
Gider pusulası, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi (7) gün içinde düzenlenir. Bu süre içerisinde düzenlenmeyen gider pusulası hiç düzenlenmemiş sayılır.
Zorunluluk getirildiği halde e-Gider Pusulası uygulamasına süresi içinde geçmeyen mükellefler ile e-Gider Pusulası şeklinde düzenlenmesi gereken Gider Pusulasını, istisnai durumlar haricinde e-Gider Pusulası olarak düzenlemeyen ve almayan (matbu kağıt Gider Pusulası olarak düzenleyenler ve alanlar dahil) mükellefler (232 nci maddenin birinci fıkrasının 1 ila 5 numaralı bentlerinde sayılanlar) hakkında Kanununda öngörülen cezai hükümler uygulanır.
İzlemek için tıklayınız: