Ba Bs Formu Nedir? Ba-Bs Mutabakat Nasıl Düzenlenir?

Ba-Bs formları vergi dairesine beyan edilen bildirim formudur.

Bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin, bir kişi veya kurumdan (KDV hariç) 5.000 TL ve üzerindeki mal veya hizmet alımlarını, "Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Ba)" ile; mal ve hizmet satışlarını ise "Mal ve Hizmet Satışlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Bs)" ile bildirme yükümlülüğü bulunmaktadır.

Ba-Bs formlarında hesaplanan veya tahakkuk eden bir vergi yoktur. O nedenle Ba-Bs form beyanının ardından herhangi bir ödeme yapılmaz.

Ba Bs nedir?

Ba (Bildirim alacak): Mal ve hizmet alımlarına ilişkin bildirim için kullanılmaktadır.

Bs (Bildirim satacak): Mal ve hizmet satışlarına ilişkin bildirim için kullanılmaktadır.

Ba Bs formu verme zorunluluğu nedir?

Anonim ve Limited şirketler aylık olarak (boş olsa dahi) Ba-Bs formu vermek zorundadır. Şahıs şirketlerinin Ba-Bs zorunluluğu bulunmamaktadır. Ancak şahıs şirketleri belli bir büyüklüğün üzerinde ve muhasebesini bilanço esasına göre tutuyorsa Ba-Bs formu vermek zorundalar.

Gelir İdaresi Başkanlığı beyan ve bildirim yükümlülüklerinin azaltılmasına yönelik çalışmalar kapsamında bazı belgelerin Ba-Bs formlarına dâhil edilmesi zorunluluğu kaldırıldı.

1 Ocak 2024 tarihinden itibaren verilmeye başlanacak olan 2024/1 dönemine ait Form Ba ve Form Bs bildirimlerinden başlamak üzere aşağıdaki belgeler Ba-Bs formlarına dahil edilmeyecek.

* İthalat işlemlerine ilişkin belgelerin,
* Kira ödemelerine ilişkin belgelerin,
* Sigorta poliçelerinin,
* Sigorta komisyon gider belgesinin,
* Elektronik ürün senedinin (ELÜS),

GİB'in 10 Ocak 2024 tarihinde yayınladığı Form Ba - Form Bs Bildirimlerine Dâhil Edilmemesi Gereken Belgelere İlişkin Duyurusuna ulaşmak için tıklayınız.

Hangi belgeler Ba-Bs formları ile beyan edilir?

  • 5.000 TL üzeri mal ve hizmet faturaları
  • Yurtdışına kesilen faturalar
  • İade faturaları
  • Kur farkı faturaları
  • Serbest meslek makbuzları
  • Gider pusulası
  • Yolcu biletleri

Ba-Bs formlarının elektronik ortamda verilme zorunluluğu var mı?

Bilanço esasına göre defter tutan ve 376 Sıra No.lu VUK Genel Tebliğine göre beyannamesini elektronik ortamda vermek zorunda olan mükellefler, Ba ve Bs bildirim formlarını da elektronik ortamda https://e-beyanname.mb-ggm.gov.tr/ adresinden vermek zorundadırlar.

Bildirim formlarını elektronik ortamda veren mükelleflerin kağıt ortamında (elden veya posta ile) verdikleri bildirim formları hiçbir şekilde kabul edilmez.

Bildirimlerin elektronik ortamda verilmiş sayılabilmesi için sistem üzerinde onaylama işleminin yapılması şarttır. Onaylama işlemi en geç, bildirimlerin verilmesi gereken sürenin son günü saat 24:00'ten önce tamamlanmalıdır.

BA BS FORMU NASIL DÜZENLENİR?

Ba-Bs formunu düzenleyebilmek için bilgisayarınıza https://www.gib.gov.tr/ adresinden Beyanname Düzenleme Programı'nı (BDP) indirmelisiniz. (Programı nasıl kuracağınızda ilgili detaylı bilgiyi https://ebeyanname.gib.gov.tr/download.html linkinden öğrenebilirsiniz.)

  • Bildirimlerdeki alış/satış bedelleri, Türk Lirası (TL) olarak doldurulur ve kuruş bilgileri gösterilmez. Örneğin, 14.465,29 TL'lik bir toplam 14.465 TL olarak yazılır.
  • Bir kişi ya da kurumdan yapılan alış veya satışlarda birden çok belge olması durumunda kuruş ihmali belge bazında değil, belgelerin toplam tutarı üzerinden yapılır.
  • Öte yandan, birden fazla sayfadan oluşan (nakli yekûnlu) faturalar tek fatura olarak kabul edilir.
  • Bir kişi veya kurumun birden fazla şubesinden yapılan mal veya hizmet alımları, muhasebe sistemine göre ayrı ayrı takip edilse dahi, birleştirilerek Ba bildirim formunda tek satır olarak gösterilir.
  • Bir kişi veya kurumun birden fazla şubesine yapılan mal veya hizmet satışları da birleştirilir, Bs bildirim formunda tek satır olarak gösterilir.
  • Bildirim verme yükümlülüğü olan ancak tüm alış ve satışları belirtilen haddin altında kalan mükellefler, söz konusu formları (Tablo II dışındaki) tüm bilgileri doldurmak suretiyle vermek zorundadır.

İthalat ve ihracatta Ba Bs Formu nasıl düzenlenir?

  • İthalat işlemlerinin form Ba ile bildirilmesinde Gümrük Beyannamesi giriş tarihi, ihracat işlemlerinin form Bs ile bildirilmesinde ise, fiili ihracatın gerçekleştiği tarih dikkate alınır.
  • Ayrıca serbest bölgelerde faaliyette bulunan mükelleflerin yurt içine yaptıkları satış işlemlerinin form Bs ile bildirilmesinde serbest bölge işlem formu tarihi ve tutarı dikkate alınır.
  • Bildirim formlarında alıcı veya satıcının vergi kimlik numarası, ithalat işlemlerinde "1111111111", ihracat işlemlerinde ise "2222222222" olarak kodlanır.

Ba-Bs formu gönderiminde dikkat edilmesi gerekenler?

  • Ba-Bs mükellefiyseniz ve kullanıcı kodu, parola ve şifre aldıysanız; formu düzenleyen kısmına kendinize (mükellefe) ait bilgileri, formdaki yeminli mali müşavir kısmına ise, varsa yeminli mali müşavire ait bilgileri yazın.
  • Yeminli mali müşavirseniz; formu gönderen bölümüne kendi bilgilerinizi (yeminli mali müşavirin bilgilerini) yazın.
  • Formu düzenleyen bölümüne varsa serbest muhasebeci/ serbest muhasebeci mali müşavire ait bilgiler, yoksa mükellefe ait bilgileri yazın.
  • Serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müşavirseniz; formu gönderen ve düzenleyen bölümlerine serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir bilgilerini yazın. Şayet mükellefin yeminli mali müşaviri varsa yeminli mali müşavir bölümü de doldurulmalıdır.

5.000 TL üzeri işlemi olmayanlar Ba-Bs formu verir mi?

Bilanço esasına tabi olup, bildirim yükümlülüğü bulunan mükelleflerin bir aylık dönem içinde alış/satışlarının Tebliğ ile belirlenen haddin altında kalması veya hiç alış/satışı olmaması halinde de söz konusu formları (Tablo II dışındaki) tüm bilgileri doldurmak suretiyle vermeleri gerekmektedir.

Ba-Bs formları ne zaman verilir?

Mükellefler Ba-Bs formlarını, aylık dönemler halinde düzenlemek ve takip eden ayın birinci gününden itibaren son günü akşamı saat 24:00'e kadar sistem üzerinden onaylamak suretiyle göndermeleri gerekmektedir. Ba-Bs formları zamanında verilmez ise cezai yaptırım söz konusudur.

Ba Bs formu verdikten sonra hatalı veya eksik olması durumunda düzenleme yapılabilir mi?

Ba-Bs formları elektronik ortamda gönderilerek onayladıktan sonra, hata veya eksiklik olduğunun fark edilmesi halinde formlar, yeniden düzenlenerek gönderilebilir.

Ba ve Bs bildirim formlarından herhangi birinde hata yapıldığının belirlenmesi halinde, sadece hata yapılan bildirim formunun düzeltilerek gönderilmesi gerekmektedir.

Bildirimlerin verilme zamanı içerisinde yapılan düzeltmelerde herhangi bir ceza uygulanmaz. Bildirim süresi geçtikten sonra düzeltme yapılırsa, düzeltilen her bir form için ayrı ayrı olmak üzere Vergi Usul Kanununun mükerrer 355'inci maddesi gereğince işlem yapılır.

Düzeltme amacıyla verilen bildirim formlarının, belirlenen sürelerin sonundan itibaren 10 gün içinde verilmesi halinde özel usulsüzlük cezası kesilmez, takip eden 15 gün içinde verilmesi halinde ise kesilmesi gereken özel usulsüzlük cezası 1/5 oranında uygulanır.

Ba-Bs Formu Örneği

EK 1: Ba Formu

EK 2: Bs Formu

Ba-Bs Ülke Kodları

EK 3: Ülke Kodu Listesi

onca-on-muhasebe1

Ba Bs bildirimlerinin zamanında veya tam olarak verilmemesi durumunda uygulanacak ceza nedir?

Ba-Bs bildirim formlarını Tebliğde belirlenen süreler içinde vermeyen, eksik veya yanıltıcı bildirimde bulunan mükellefler hakkında 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 355'inci maddesi hükmü uyarınca cezai işlem uygulanır. Söz konusu cezai işlemin uygulanmasında, Ba ve Bs bildirim formları tek bir form olarak değerlendirilir ve tek özel usulsüzlük cezası kesilir.

Ba Bs cezası 2020

Ba-Bs formlarını belirlenen süreler içinde vermeyen, eksik veya yanıltıcı bildirimde bulunan mükelleflere 2020 takvim yılında 2.300.-TL özel usulsüzlük cezası kesilir.

Ba Bs düzeltme cezası 2020

Mükellefler Ba Bs bildirimlerini elektronik ortamda gönderip onayladıktan sonra, bildirimlerinde hata veya eksiklik olduğunu tespit etmeleri durumunda, bunları yeniden düzenleyerek gönderebilirler.

Ba Bs bildirim formlarından herhangi birinde hata yapıldığının belirlenmesi halinde, sadece hata yapılan bildirim formunun düzeltilerek gönderilmesi gerekmektedir.

Düzeltme işlemlerinde, hatalı veya eksik olarak düzenlenmiş bulunan bildirim formları tamamen iptal edilmekte ve düzeltmeleri içerecek şekilde düzenlenerek verilen bildirim formu geçerli kabul edilmektedir. Dolayısıyla, düzeltme amacıyla düzenlenen bildirim formlarının, daha önce bildirimde bulunulmamış gibi tüm alış-satış bilgilerini içerecek şekilde doldurulması gerekmektedir.

Bildirimlerin verilme süresi geçtikten sonra yapılan düzeltmelerde, düzeltilen her bir form için ayrı ayrı olmak üzere Vergi Usul Kanununun mükerrer 355'inci maddesi hükmü uyarınca işlem yapılır. Düzeltme amacıyla verilen bildirim formlarının, belirlenen sürelerin sonundan itibaren 10 gün içinde verilmesi halinde özel usulsüzlük cezası kesilmez. Takip eden 15 gün içinde verilmesi halinde ise kesilmesi gereken özel usulsüzlük cezası 1/5 oranında uygulanır.

 

Bu internet sitesinde yer alan içerikler genel nitelikte bilgiler olup, tavsiye amacı taşımaz. Bu sitede yer alan bilgiler ilgili merciler tarafından bazı dönemlerde güncellenmektedir. Mysoft ilgili bilgilerin güncelliği hususunda herhangi bir güvence vermez. Söz konusu bilgileri kullanmadan önce konu ile ilgili bir uzman ile görüşülmesi önerilir. Mysoft bu sitede yer alan içerikler nedeniyle oluşabilecek zararlardan sorumlu değildir.

 

mysoft-e-belge-kampanyalarımızı-simdi-inceleyin

Deepfake Nedir? Nasıl Kullanılır? Deepfake Kullanmak Suç Mu?

 1 Mart 2024 Cuma

Dijital çağın tehlikesi olarak nitelendirilen deepfake, derin kurgu veya derin sahte anlamındadır.

Devamı

2024 Asgari Ücret Ne Kadar? Asgari Ücretin İşverene Maliyeti Nedir?

 27 Aralık 2023 Çarşamba

Asgari ücret işçi, işveren ve hükümet temsilcilerinden oluşan Asgari Ücret Tespit Komisyonu tarafından belirleniyor.

Devamı

e-Faturada Karekod Zorunlu Mu? e-Arşiv Faturada Karekod Zorunluluğu Nedir?

 10 Eylül 2023 Pazar

e-Fatura, e-Arşiv Fatura vb. elektronik belgelerde "Karekod" bulunması zorunlu oldu.

Devamı

Mal ve Hizmetlerde Uygulanacak KDV Oranları Arttırıldı

 7 Temmuz 2023 Cuma

7 Temmuz 2023 tarihli resmi gazete ile Mal ve Hizmetlerde Uygulanacak KDV Oranları Arttırıldı

Devamı

Beyanname Verilme ve Ödeme Süreleri İle Form Ba-Bs Verilme ve E-Defter ve Beratların Yüklenme Süreleri Uzatıldı

 30 Mart 2023 Perşembe

Beyannamelerin Verme Ödeme, "Form Ba-Bs" Bildirimlerinin Verilme ve e-Defter Beratların yüklenme süreleri uzatıldı.

Devamı

GİB'den e-Defter, e-Arşiv Fatura Hakkında Duyuru!

 26 Mart 2023 Pazar

1 Temmuz tarihi itibariyle e-belge uygulamalarına dahil olan mükelleflerce, 30 Haziran 2020 tarihine ...

Devamı

Şahıs Şirketi Nedir? Nasıl Kurulur? Şahıs Şirketi Açma Maliyeti 2024

 21 Mart 2023 Salı

e-Devlet üzerinden şahıs şirketi kuruluş işlemlerinizi online olarak gerçekleştirebilirsiniz.

Devamı

e-Fatura ve e-Arşiv Fatura Kullanım Rekoru Kırdı!

 17 Mart 2023 Cuma

Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından uygulamaya konan elektronik uygulamalar kullanım rekoru kırdı.

Devamı

e-İrsaliyede Karekod Zorunlu Mu? İnternetten Mal ve Hizmet Satışı Yapanlarda Karekod Zorunluluğu

 20 Şubat 2023 Pazartesi

e-İrsaliye Karekod zorunlu mu? İnternet üzerinden mal ve hizmet satışı yapanlar için e-İrsaliye Karekodu zorunluluğu nedir?

Devamı
WhatsApp