İleti Yönetim Sisteminde Şikayet Süreci Nasıl İşliyor?

İleti Yönetim Sisteminde Şikayet Süreci Nasıl İşliyor?

Ticari elektronik ileti gönderme koşullarını düzenleyen 6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanuna göre; Ticari elektronik iletiler, alıcılara ancak önceden onayları alınmak suretiyle gönderilebilir.

Bu onay yazılı olarak veya her türlü elektronik iletişim araçlarıyla alınabilir. Bununla birlikte, alıcı (vatandaş) isterse, ticari elektronik iletiyi reddedebilir.

Düzenlemeye göre alıcılar istedikleri zaman, herhangi bir gerekçe göstermeksizin ticari elektronik iletileri almayı reddedebilir. Ret talebini alan Hizmet Sağlayıcı, 3 iş günü içinde alıcıya elektronik ileti göndermeyi durdurmak zorundadır.

Ayrıca, ticari elektronik ileti almayı reddettikleri bir Hizmet Sağlayıcı'dan ileti alan alıcılar (vatandaş), şikayet haklarını İYS (İleti Yönetim Sistemi) üzerinden kullanabilirler.

İys'de Şikayet Süreci Nasıl İşliyor?

Şikayet başvuruları, e-Devlet kapısı ve Ticaret Bakanlığının internet sitesi üzerinden veya yazılı olarak şikayetçinin ikametgahının bulunduğu yerdeki il müdürlüğüne yapılır.

Şikayetçi gerçek kişi ise adı, soyadı ile imzası ve ikametgah adresinin; tüzel kişi ise unvanı, adresi ile temsile yetkili kişinin veya vekilin adı soyadı ile imzasının başvuruda yer alması gerekir.

İSTENMEYEN TİCARİ ELEKTRONİK İLETİLERLE İLGİLİ ŞİKAYET BAŞVURULARINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN KONULAR

Kısa mesaj yoluyla gönderilen iletilerde, şikayetçinin;

  • T.C. kimlik numarası
  • Telefon numarası
  • Abonesi olduğu GSM operatörünün adı
  • İletiyi gönderenin numarası (bu numaranın bulunmaması halinde marka ve işletme adı gibi alfa numerik bilgisi)
  • İletinin gönderilme tarihi ve saati
  • İletinin içeriğinin tamamı
  • Şikayetçinin tacir olması durumunda MERSİS (Merkezi Sicil Kayıt Sistemi) numarası
  • Şikayetçinin esnaf olması halinde bu durumu belirten ibare yer alır.
  • Varsa iletinin görsel bir örneği başvuruya eklenir.

Elektronik posta yoluyla gönderilen iletilerde, şikayetçinin;

  • T.C. kimlik numarası
  • Elektronik posta (e-posta) adresi
  • Şikayetçiye e-posta hizmeti sağlayan işletmenin adı
  • İletiyi gönderenin e-posta adresi
  • İletinin gönderilme tarihi ve saati
  • İletinin içeriği
  • Şikayetçinin tacir olması durumunda MERSİS (Merkezi Sicil Kayıt Sistemi) numarası
  • Şikayetçinin esnaf olması halinde bu durumu belirten ibare yer alır.
  • İletinin bir örneği başvuruya eklenir.

Sesli arama yoluyla yapılan iletilerde, şikayetçinin;

  • T.C. kimlik numarası
  • Telefon numarası
  • Abonesi olduğu GSM veya sabit hat operatörünün adı
  • İletiyi gönderenin numarası (bu numaranın alınamaması halinde marka ve işletme adı)
  • İletinin gönderilme tarihi ve saati
  • İletinin içeriği
  • Şikayetçinin tacir olması halinde MERSİS (Merkezi Sicil Kayıt Sistemi) numarası
  • Şikayetçinin esnaf olması halinde bu durumu belirten ibare yer alır.

* Diğer elektronik iletişim araçları ile yapılmışsa iletişim aracının türüne bağlı olarak Yönetmelikte belirtilen bilgilerden uygun olanlara yer verilir.

Şikayet başvurusu ne zaman yapılır?

Şikayet başvurusu, ticari elektronik iletinin gönderildiği tarihten itibaren 3 (üç) ay içinde yapılır.

Şikayetçi eşi, çocuğu veya bir yakını adına şikayette bulunabilir mi?

Şikayetçi sadece kendisine ait elektronik iletişim adreslerine gönderilen ticari elektronik iletilere ilişkin şikayette bulunabilir.

İSTENMEYEN TİCARİ ELEKTRONİK İLETİLERDE ŞİKAYET SÜRECİ NASIL SONUÇLANDIRILIR?

  • Başvurunun yapıldığı il müdürlüğünce, şikayet edilenin sicile kayıtlı merkezinin başka bir ilde bulunması halinde, başvuru belgeleri ilgili il müdürlüğüne gönderilir ve başvuru sahibine bilgi verilir.
  • İl müdürlüğü tarafından konuya ilişkin bilgi ve belgeler ilgiliden temin edilerek şikayet sonuçlandırılır. Ancak gerekli hallerde il müdürlüğünce denetim için görevlendirilen personel tarafından yerinde denetim yapılabilir.
  • Hizmet Sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcı, il müdürlüğü tarafından söz konusu şikayetle ilgili olarak talep edilen bilgi ve belgeleri, bu talebin tebliğinden itibaren 15 (on beş) gün içinde teslim etmekle yükümlüdür. Gerekli durumda ilgilinin talebine istinaden il müdürlüğünce bu süre bir defaya mahsus olmak üzere en fazla 15 (on beş) gün uzatılabilir. Bu sürenin sonunda da talep edilen bilgi ve belgeler teslim edilmezse, şikayet başvurusu sırasında il müdürlüğüne sunulan bilgi ve belgeler üzerinden idari işlem uygulanır.
  • İl müdürlüğü, Hizmet Sağlayıcı veya aracı hizmet sağlayıcının doğrudan tespit edilemediği durumlarda, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile elektronik haberleşme hizmeti sunan işletmecilerden bilgi ve belge talep edebilir.

İYS şikayet sürecinde denetim mekanizması nasıl çalışır?

  • Ticaret Bakanlığı, Hizmet Sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcının Yönetmelik kapsamında gerçekleştirdiği faaliyet ve işlemleri denetlemeye yetkilidir.
  • Bakanlıkça görevlendirilen denetim elemanları, Yönetmelik kapsamında Bakanlık yetkisine giren hususlarla ilgili olarak her türlü bilgi, belge ve defterleri istemeye, bunları incelemeye ve örneklerini almaya, ilgililerden yazılı ve sözlü bilgi almaya yetkilidir. İlgililer istenilen bilgi, belge ve defterler ile elektronik kayıtlarını, bunların örneklerini noksansız ve gerçeğe uygun olarak vermek, yazılı ve sözlü bilgi taleplerini karşılamak ve gerekli yardım ve kolaylığı göstermekle yükümlüdür.
  • Bakanlıkça görevlendirilen denetim elemanları, ticari elektronik iletileri gönderen hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcının abonelik bilgileri ile gerekli bilgi ve belgeleri ilgili diğer kamu kurum ve kuruluşları ile elektronik haberleşme hizmeti sunan işletmecilerden istemeye yetkilidir.

İYS şikayetlerde idari yaptırımları uygulama

  • Yönetmeliğe aykırı hareket edenlere 6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 12 nci maddesi uyarınca uygulanacak idari para cezalarını vermeye, Hizmet Sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcının sicile kayıtlı merkezinin bulunduğu yerdeki il müdürü yetkilidir.
  • Verilen idari para cezaları, tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde ödenmek zorundadır.

 

e-Fatura ve e-Arşiv Faturalar, Form Ba ve Form Bs Bildirimlerine Dahil Edilmeyecek!

 25 Ocak 2021 Pazartesi

Yeni Taslak Tebliğ ile Ba ve Bs Bildirim Formları Gib tarafından otomatik olarak oluşturulacak.

Devamı

Limited Şirket Nasıl Kurulur? 2021 Limited Şirket Kuruluş Maliyetleri Nedir?

 22 Ocak 2021 Cuma

Türkiye'de en yaygın görülen şirket türüdür ve yaklaşık olarak tüm şirketlerin %82'si Limited şirkettir.

Devamı

2021 Defter Tutma Hadleri Nedir?

 22 Ocak 2021 Cuma

Bilanço hesabı esasına göre 2021 yılında uygulanacak defter tutma hadleri Vergi Usul Kanunu Madde 177..

Devamı

e-Ticarette Vergi Muafiyeti Nedir? Şartları Nelerdir?

 19 Ocak 2021 Salı

e-Ticarette vergi muafiyeti, 1 Ocak 2021 tarihinden itibaren geçerli olacak. Esnaf Vergi Muafiyeti Belgesi Nedir?

Devamı

2021 Beyanname Vermeme Cezası Nedir?

 17 Ocak 2021 Pazar

GİB'nın açıkladığı bilgilere göre, 2021 beyanname vermeme cezası hakkında bilinmesi gerekenler.

Devamı

Ba Bs Cezası Nedir? Düzeltme Cezası Nedir?

 17 Ocak 2021 Pazar

Ba-Bs bildirimlerinin zamanında veya tam olarak verilmemesi durumunda uygulanacak ceza nedir?

Devamı

2021 e-Arşiv Fatura Düzenlememe Cezası Nedir?

 16 Ocak 2021 Cumartesi

e-Arşiv Fatura düzenlemeyen mükelleflere yıllık 190 bin TL'ye kadar ceza kesilebilecek.

Devamı

2021 e-Fatura Düzenlememe Cezası Nedir?

 16 Ocak 2021 Cumartesi

e-Fatura düzenlemeyen mükelleflere yıllık 190 bin TL'ye kadar ceza kesilebilecek.

Devamı

2021 e-İrsaliye Düzenlememe Cezası Nedir?

 16 Ocak 2021 Cumartesi

e-İrsaliye düzenlemeyen mükelleflere yıllık 190 bin TL'ye kadar ceza kesilebilecek.

Devamı

KVKK'dan Veri Sorumlularına Telefon Numarası, e-Posta Duyurusu

 15 Ocak 2021 Cuma

Veri sorumluları tarafından kişilerin telefon numarası, e-posta adresi gibi iletişim kanallarına Kanuna aykırı..  

Devamı

2021 Özel Usulsüzlük Ceza Tutarları Ne Kadar Oldu?

 14 Ocak 2021 Perşembe

2021'de uygulanacak ceza tutarları %9,11 olarak tespit edilen yeniden değerleme oranında artırılarak belirlendi.

Devamı

e-Defter ve Beratlarının İkincil Kopyalarının GİB'e Yüklenme Süresi Uzatıldı!

 09 Ocak 2021 Cumartesi

e-Defterler ile bunlara ilişkin berat dosyaların ikincil kopyalarının GİB'e yüklenme süresi uzatıldı!

Devamı

2021 GSS Primi, Kıdem Tazminatı Tavanı, İşsizlik Maaşı, Asgari Ücret Ne Kadar?

 08 Ocak 2021 Cuma

Asgari ücret zammıyla hangi ücretler yükselecek? Asgari ücret neleri değiştiriyor?

Devamı

2021 Yılında Asgari Ücretin İşverene Maliyeti Nedir?

 08 Ocak 2021 Cuma

2021 yılında geçerli olacak asgari ücretin net tutarı ve işverene maliyeti ne kadar oldu?

Devamı
WhatsApp