e-İmza Nedir? e-İmza Nasıl Kullanılır?

e-İmza Nedir? e-İmza Nasıl Kullanılır?

e-İmza (elektronik imza), elektronik ortamlarda imza yerine kullanılabilen yasal kimlik doğrulama sistemidir.

Islak imza ile aynı hukuki özelliklere sahip olan e-İmza, elektronik ortamda yapılan işlemlerde kişinin kimlik bilgilerinin doğruluğunu kanıtlar. e-İmza, elektronik ortamda ıslak imza yerine kullanılır.

e-İmza sertifikası dağıtmaya yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından dağıtılan sertifikalar kullanılarak imzalama işlemi yapılır.

Kurumsal ve bireysel olmak üzere iki çeşit e-İmza (elektronik imza) vardır.

e-İmza (elektronik imza), 5070 Sayılı Elektronik İmza Kanunu'nda şu şekilde tanımlanmıştır:

Başka bir elektronik veriye eklenen ya da elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veriyi tanımlar.

Elektronik imza; bir bilginin üçüncü tarafların erişimine kapalı bir ortamda, bütünlüğü bozulmadan (bilgiyi ileten tarafın oluşturduğu orijinal haliyle) ve tarafların kimlikleri doğrulanarak iletildiğini elektronik veya benzeri araçlarla garanti eden harf, karakter veya sembollerden oluşur.

Elektronik imza, imzalanan metine göre farklılık gösterir ve içeriğin matematiksel fonksiyonlardan geçirilerek eşsiz olduğu düşünülen bir değer bulunması sureti ile elde edilir. Yani kişilerin, elle atılan imzada olduğu şekilde tek imzası yoktur; bunun yerine imzalamada kullanılan anahtarları vardır.

Elektronik Sertifika nedir?

5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu'nda elektronik sertifikanın tanımı "İmza sahibinin kimlik bilgilerini içeren elektronik kayıt." olarak yapılıyor. Elektronik sertifikalar, Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcılarından belirli bir ücret ödenerek temin edilebiliyor.

Nitelikli Elektronik Sertifika nedir?

Nitelikli Elektronik Sertifikalar ise sertifika hizmet sağlayıcısının; kimlik bilgilerini, kurulduğu ülke adını, imza sahibinin teşhis edilebileceği kimlik bilgilerini, sertifikanın geçerli olduğu süreyi ve sertifikanın seri numarasını barındırıyor.

e-İmza ıslak imza yerine geçer mi?

Evet e-İmza (elektronik imza), ıslak imza yerine geçer. 5070 Sayılı Elektronik İmza Kanunu'na göre e-İmza, elle atılan imzanın aynı hukuksal geçerliliğe sahip olan sayısal karşılığıdır.

Güvenli Elektronik İmza, elle atılan imzaya eşdeğerdir ve Güvenli Elektronik İmza ile oluşturulmuş veriler senet hükmündedir. Ayrıca bu veriler, aksi ispat edilinceye kadar kesin delil sayılır.

e-İmzanın yasal geçerliliği olmayan alanları var mıdır?

Kanunların resmi ya da özel bir merasime tabi tuttuğu yasal işlemler ile teminat sözleşmeleri e-İmza ile gerçekleştirilemez. Örneğin; evlenme, verasat ve intikal, emlak alım satımı gibi işlemlerde e-İmza kullanılmaz ve bu işlemlerin yasal geçerliliği ıslak imza ile sağlanır.

e-İmza ücretleri

e-İmza ücretleri firmaya ve e-İmza geçerlilik süresine (1-2-3 yıllık olarak alınmaktadır) göre değişiklik göstermektedir. 

e-İmza nasıl kullanılır?

Elektronik imzanız bir akıllı kart üzerinde size gönderilir. e-İmzayı çalıştırabilmek için öncelikle kart sürücünüze yazılımını kurmanız gerekir. Bu yazılımı e-İmza ile birlikte size gönderilen CD ya da diğer medya araçlarında bulabilirsiniz. Aksi halde hizmet aldığınız firmanın web sitesinde bulabilirsiniz. Yazılımı bilgisayarınıza kurduktan sonra sertifikanıza giriş yapabilirsiniz.

e-İmza nasıl alınır?

e-İmza (elektronik imza) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından onaylı Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcılar tarafından sunulmaktadır.

Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıların listesine www.btk.gov.tr adresinden ulaşabilirsiniz.

Şayet kamu kurumunda çalışıyorsanız ve imzanızı kurum içi ve kamu kurumları arasında işlemlerde kullanacaksanız, sertifikanızı Başbakanlık Genelgesi gereği TÜBİTAK UEKAE'den temin etmelisiniz. Bunun için çalıştığınız kurumun TÜBİTAK UEKAE'ye kurumsal başvuru yapması gerekir.

Burada dikkat edilmesi gereken nokta; Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'nun web sitesinde duyurulan hizmet sağlayıcılar haricindeki kuruluşlardan elektronik sertifika temin edilmemelidir.

e-İmza, Mali Mühür yerine kullanılır mı?

Mali Mühür, fiziki olarak USB görünümüne sahiptir ve elektronik kaşe olarak işlev görür. Şirketler için kullanılan Mali Mühür her ne kadar elektronik imza gibi düşünülse de farklı alanlarda kullanıldığından birbirleri yerine kullanılamazlar.

Kurumsal firmalar tüm e-Belge uygulamalarını kullanabilmek için mutlaka Mali Mühür edinmek durumundadır. Bunun tek istisnası şahıs şirketleridir. Kendinize ait bir şahıs şirketinizin olması halinde e-Fatura ya da e-Arşiv Fatura kesmeniz gerektiğinde elektronik imzanızı kullanabilmeniz mümkün olur.

e-İmza başvurusu nasıl yapılır?

Elektronik sertifika sahibi olmak için yetkilendirilmiş Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcı (ESHS)'larından birisine başvuruda bulunmalısınız.

Buradan Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcılarının iletişim bilgilerine ulaşabilirsiniz.

Eğer kamu kurumunda çalışıyorsanız ve imzanızı kurum içi ve kamu kurumları arasında işlemlerde kullanacaksanız, sertifikanızı Başbakanlık Genelgesi gereği TÜBİTAK UEKAE'den temin etmelisiniz. Bunun için çalıştığınız kurumun TÜBİTAK UEKAE'ye kurumsal başvuru yapması gerekir.

Burada dikkat edilmesi gereken nokta; Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'nun web sitesinde duyurulan hizmet sağlayıcılar haricindeki kuruluşlardan elektronik sertifika temin edilmemelidir.

e-İmza ve Mali Mühür arasındaki farklar neler?

  • e-İmza ile Mali Mührün en önemli farkı, e-İmza gerçek kişiye verilir, kişinin ıslak imzası yerine geçer. Mali Mühür ise firmaya verilir, firma kaşesinin elektronik halidir.
  • Şahıs firması sahibiyseniz e-Fatura kullanımı için Mali Mühür yerine e-İmza kullanabilirsiniz.
  • Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıları'ndan temin edilen e-İmza; e-Devlet, KEP, MERSİS, UYAP, e-Reçete gibi uygulamalarında kullanılır. Ayrıca hizmet ve diğer elektronik sözleşmelerde, banka talimatları vs. gibi durumlarda e-İmza kullanılmaktadır.
  • Mali Mühür ise firmaların e-Fatura veya diğer e-Belge sistemlerinden yararlanmaları için zorunludur. Mali Mühür, e-İmza'dan farklı olarak Kamu Sertifikasyon Merkezi'nden temin edilmektedir. 

e-İmzanın özellikleri nelerdir?

  • Kimlik doğrulama ve onaylama: Mesajın ve mesaj sahibinin gönderiminin geçerliliğini sağlar. Yani kimlik doğrulama işlemi yapar.
  • Veri bütünlüğünü sağlamak: e-İmza ile onaylanan bilginin bütünlüğünün bozulmasını, onay olmadan veya yanlışlıkla silinmesini, değiştirilmesini ve herhangi bir ekleme yapılmasını önler.
  • İnkar Edilemezlik: Kişilerin dijital ortamda gerçekleştirdikleri işlemleri, inkar etmelerini önler.

Elektronik sertifikaların kullanım süresi sınırlı mıdır?

Evet. Her elektronik sertifikanın kullanıma başlama ve bitiş zamanı vardır. Genel olarak bu süre bir yıl ile üç yıl arasında değişmektedir.

Mobil imza, kişilerin dijital ortamda parmak izlerini kullanarak verdikleri imzadır. Mobil imzaya sahip kişiler, istedikleri yerden evrak imzalayabiliyor.

Mobil imza, mobil telefon ve GSM SIM kart kullanılarak (5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ve ilgili yasal mevzuata uygun olarak) ıslak imza niteliğinde güvenli bir biçimde elektronik imza işlemi yapılmasına olanak sağlayan uygulamadır. Mobil imza telekom şirketleri üzerinden alınabilir.

e-Devlet Kapısında mobil imza kullanmak için herhangi bir ücret talep edilmez. Ancak GSM operatörleri tarafından bir ücretlendirme söz konusudur. Ücretlendirmeler hakkında bilgi almak için kurumların internet adreslerini ziyaret edebilirsiniz.

Mobil elektronik imza ile elektronik imza arasındaki fark nedir? Mobil imza da elektronik ortamda yapılan işlemlere hukuksal geçerlilik sağlar mı?

Mobil elektronik imza, mobil bir cihaz kullanılarak oluşturulan elektronik imza olarak tanımlanabilir. Mobil elektronik imzanın, elektronik imzadan tek farkı elektronik imza oluşturma aracı olarak mobil bir cihaz içerisine konulan SIM kartın kullanılmasıdır. Elektronik imzaya ilişkin mevzuat mobil elektronik imzayı da kapsadığı için mobil elektronik imza da elektronik ortamda güvenli elektronik imzanın sağladığı hukuksal geçerliliği sağlar.

Mobil imza nasıl alınır?

Mobil elektronik imza GSM işletmecileri tarafından sunulan bir hizmettir. Mobil imza aboneliği üç aşamadan oluşur. Ön başvuru, Başvuru ve Aktivasyon. Bu hizmeti sunan Turkcell, Türk Telekom ya da Vodafone'a başvurarak ayrıntılı bilgi alabilir ve başvuru yaparak bir mobil imza edinebilirsiniz.

Mobil imza nerelerde kullanılır?

  • e-Devlet
  • e-Belediye
  • Sosyal güvenlik uygulamaları
  • e-Ticaret
  • İnternet bankacılığı
  • Finansla ilgili bireysel ve kurumsal işlemlerde

e-Devlet Kapısı'nda mobil imza nasıl kullanılır?

e-Devlet Kapısı'nda mobil imza ile kimlik doğrulamak isterseniz aşağıdaki adımları takip edin.

  • Giriş menüsünden Mobil imza'yı seçin
  • TC kimlik numaranız ve mobil imza aboneliğinizin olduğu cep telefonu numaranızı girin
  • GSM operatörünüzü seçtikten sonra "Gönder" tuşuna basın
  • Ekranda sözleşmeyle beraber imza metninin özeti açılacak, telefonunuza ise imza metninin özeti gelecek. Ekrandaki imza metni özeti ile cep telefonunuza gelen metin aynıysa ekrandan sözleşmeyi okuyup cep telefonunuzla imzalayın.
  • Telefonunuza gelen imza metni özetini imzalayıp ekrandaki "İşleme devam" seçeneğini seçerek giriş işlemini tamamlayın.
  • Mobil imza ile giriş yapmaktan vazgeçerseniz "İptal" seçebilirsiniz.

 

e-İmza ve Mali Mühür arasındaki farklar neler?

  • e-İmza ile Mali Mührün en önemli farkı, e-İmza gerçek kişiye verilir, kişinin ıslak imzası yerine geçer. Mali Mühür ise firmaya verilir, firma kaşesinin elektronik halidir.
  • Şahıs firması sahibiyseniz e-Fatura kullanımı için Mali Mühür yerine e-İmza kullanabilirsiniz.
  • Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıları'ndan temin edilen e-İmza; e-Devlet, KEP, MERSİS, UYAP, e-Reçete gibi uygulamalarında kullanılır. Ayrıca hizmet ve diğer elektronik sözleşmelerde, banka talimatları vs. gibi durumlarda e-İmza kullanılmaktadır.
  • Mali Mühür ise firmaların e-Fatura veya diğer e-Belge sistemlerinden yararlanmaları için zorunludur. Mali Mühür, e-İmza'dan farklı olarak Kamu Sertifikasyon Merkezi'nden temin edilmektedir.

e-İmza, Mali Mühür yerine kullanılır mı?

Mali Mühür, fiziki olarak USB görünümüne sahiptir ve elektronik kaşe olarak işlev görür. Şirketler için kullanılan Mali Mühür her ne kadar elektronik imza gibi düşünülse de farklı alanlarda kullanıldığından birbirleri yerine kullanılamazlar.

Kurumsal firmalar tüm e-Belge uygulamalarını kullanabilmek için mutlaka Mali Mühür edinmek durumundadır. Bunun tek istisnası şahıs şirketleridir. Kendinize ait bir şahıs şirketinizin olması halinde e-Fatura ya da e-Arşiv Fatura kesmeniz gerektiğinde elektronik imzanızı kullanabilmeniz mümkün olur.

KURUMSAL VE BİREYSEL E-İMZA BAŞVURUSU İÇİN GEREKLİ BELGELER NELERDİR?

Kurumsal e-İmza için gerekli belgeler

  • Ticaret Sicil Memurluklarından alınan faaliyet belgesinin (son 6 ay içinde) aslı
  • Nüfus cüzdanı, pasaport, sürücü belgesi gibi fotoğraflı ve kimlik yerine geçen üzerinde TC kimlik numarası bulunan resmi belge
  • İmza sirkülerinin fotokopisi
  • Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ve başvuru formu

Bireysel e-İmza için gerekli belgeler

  • Nüfus cüzdanı, pasaport, sürücü belgesi gibi fotoğraflı ve kimlik yerine geçen üzerinde TC kimlik numarası bulunan resmi belge
  • Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ve başvuru formu

E-İMZA (ELEKTRONİK İMZA) KULLANIM ALANLARI

  • e-Devlet uygulamaları (turkiye.gov.tr)
  • Kurumlararası iletişim (Emniyet Müdürlükleri, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürlükleri vb)
  • Sosyal güvenlik uygulamaları
  • Sağlık Bakanlığı uygulamaları (Sağlık personeli, hastaneler, eczaneler, e-Reçete, e-Nabız, TİTCK Projeleri)
  • MERSİS (Merkezi Sicil Kayıt Sistemi) kapsamında ticari sicil işlemlerinde
  • Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) Sisteminde
  • Başvuru İşlemleri (YKS,KPSS, LES,Pasaport vb.)
  • Milli Eğitim Bakanlığı e-Okul işlemleri
  • e-Belge uygulamalarında
  • e-Fatura uygulamasında
  • e-Arşiv'in imzalanmasında
  • e-SMM (e Serbest Meslek Makbuzu) uygulamasında
  • Vergi ödemeleri
  • İnternet bankacılığı
  • Sigortacılık işlemleri
  • Kağıtsız ofisler
  • e-Sözleşmeler
  • e-Sipariş
  • UYAP (Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi)
  • MERNİS (Kimlik Numarası ) işlemleri
  • Sanayi Bakanlığı projelerinde
  • EKAP (Elektronik Kamu Alımları Platformu) uygulamalarında
  • EKAP (Elektronik Kamu Alımları Platformu ) işlemleri
  • Gümrük ve dış ticaret işlemlerinde
  • Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemi (TAKBİS) işlemleri
  • Çalışan hizmet sözleşmelerinde ve diğer tüm sözleşmelerde
  • Elektronik oy verme işlemleri
  • Çevre Etki Değerlendirmesi e-ÇED
  • Polis Bilgisayar Ağı (POLNET) işlemleri
  • Türk Patent Enstitüsü (TPE) işlemleri
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK)) işlemleri
  • Ürün Takip Sistemi (ÜTS) işlemlerinde
  • İhalelere katılım
  • Marka patent başvurularında

Özetle ıslak imza gerektiren tüm uygulamalarda kullanılabilir.

 

Beyanname Verilme ve Ödeme Süreleri İle Form Ba-Bs Verilme ve E-Defter ve Beratların Yüklenme Süreleri Uzatıldı

 22 Nisan 2021 Perşembe

Beyannamelerin Verme Ödeme, "Form Ba-Bs" Bildirimlerinin Verilme ve e-Defter Beratların yüklenme süreleri uzatıldı.

Devamı

Kurumlar Vergisi Oranı 2021 Yılı İçin %25, 2022 Yılı İçin %23 Oldu!

 22 Nisan 2021 Perşembe

15/4/2021 Tarihli kanun uyarınca Kurumlar Vergisi Oranı 2021 yılı için %25, 2022 yılı için ise %23 olarak uygulanacak.

Devamı

Finansman Gider Kısıtlaması Nedir? Finansman Gider Kısıtlaması Nasıl Hesaplanır?

 22 Nisan 2021 Perşembe

Finansman gider kısıtlaması 1 Ocak 2021'den itibaren başlayan vergilendirme dönemi kazançlarına uygulanacak.

Devamı

SGK Teşvikleri 2021

 22 Nisan 2021 Perşembe

Uygulaması devam eden toplam 21 prim teşvik, destek ve indirim uygulaması bulunmaktadır.

Devamı

e-Ticarette Müşteri İlişkileri Yönetimi Nasıl Yapılır? e-Ticarette CRM Neden Önemlidir?

 22 Nisan 2021 Perşembe

CRM programları, müşterilerle e-Ticaret firması arasında köprü görevi görmektedir.

Devamı

Ödemelerde Kripto Varlıkların (Paraların) Kullanılmamasına Dair Yönetmelik Yayınlandı!

 16 Nisan 2021 Cuma

TCMB tarafından Ödemelerde Kripto Varlıkların Kullanılmamasına Dair Yönetmelik yayınladı

Devamı

e-Defter ve Berat Dosyalarının İkincil Kopyalarının GİB Bilgi İşlem Sistemlerine Yükleme Tarihleri

 15 Nisan 2021 Perşembe

e-Defter ve berat dosyalarının ikincil kopyalarının GİB'in bilgi işlem sistemlerine aktarım tarihleri.

Devamı

CRM Programıyla Pazarlama Bütçe Yönetimi Nasıl Yapılır?

 14 Nisan 2021 Çarşamba

CRM sistemleriyle, müşteri adaylarını hızlıca ön değerlendirmeden geçirerek nitelikli müşteri adaylarını ayırabilirsiniz.

Devamı

B2B CRM Nedir? B2B CRM Şirketlere Ne Sağlar?

 14 Nisan 2021 Çarşamba

B2B CRM, Kurumsal satış yapan şirketler arası Müşteri İlişkileri Yönetimi anlamındadır.

Devamı

Sağlık Sektörünün 2021 Yılında e-Defter Uygulamasına Geçiş Yapması Zorunlu Mu?

 10 Nisan 2021 Cumartesi

e-Fatura mükellefleri aynı zamanda e-Defter uygulamasına da geçiş yapmak zorundalar.

Devamı

Eczanelerde e-Fatura Zorunluluğu 2021? Eczanelerde e-Defter Uygulaması Ne Zaman Başlayacak?

 10 Nisan 2021 Cumartesi

Eczaneler ve ecza depoları da 1 Temmuz 2021 tarihi itibariyle e-Fatura uygulaması zorunlu oldu.

Devamı

Medikal Sektörde e-Fatura Zorunluluğu Nedir? Sağlık Sektöründe e-Fatura Zorunluluğu Ne Zaman Başlıyor?

 10 Nisan 2021 Cumartesi

Sağlık hizmeti sunucuları ile medikal malzeme ve ilaç temin edenlere e-Fatura'ya geçiş zorunluluğu.

Devamı

İade Faturası Nedir? İade Faturası Nasıl Kesilir?

 9 Nisan 2021 Cuma

Müşterinin satın aldığı ürünü iade etmesi durumunda kesilen faturaya iade faturası denir.

Devamı

e-Müstahsil Makbuzu Başvurusu Nasıl Yapılır?

 9 Nisan 2021 Cuma

e-Müstahsil Makbuzu yararlanma yöntemleri nelerdir? e-Müstahsil Makbuzu başvurusu nasıl yapılır?

Devamı

e-Ticaret Entegrasyonlu Ön Muhasebe Programı Nedir? Nasıl Tutulur?

 9 Nisan 2021 Cuma

Ön muhasebe programları e-ticaret yapan işletmelerin muhasebe gereksinimlerine uygun tasarlanmıştır.

Devamı
WhatsApp